February 13, 2013

Hobby

assalamualaikum..
according to my last post, aku ada ckp sikit pasal buku aku tu kan.Now, I wanna share skit pasal aktiviti masa lapang aku. Sebenarnye aku ni tak suka baca buku sangat. Especially novel. Novel melayu selalunye cerita tentang cinta. Waktu aku kaki novel dulu2, aku suka baca. U know what, time remaja waktu tu umur aku dlm 12 tahun aku sgt suka. Its all about love. Memang time baca tu fikiran aku melayang dan terbang tinggi2. Dalam hati ni cakap betapa indahnye cinta.hahaha..Bak kata awi Ini Semua Poyo..haha..waktu tu la.Tapi aku rasa sengal pun ada la bila fikir balik.

Then, till my age reach 15, baru aku sedar yang sebenarnye jalan cerita novel yg aku baca selama ni lebih kurang sama je.Ade hero and heroin. Ada org ketiga or keempat. Orang ketiga akan buat onak dlm hubungan cinta diorang. Ataupun hero or heroin sakit. Then, simpan rahsia risaukan pasangannye derita. Ataupun cinta tak direstui oleh family. Ataupun one of them poor or not meet their family taste. Ataupun..aish..bla,bla,bla,bla..so cliche. Itu semua pasal soal hati. Banyak2 citer aku suka yg citer pasal cinta lepas kahwin. Tak kira la kahwin kena paksa ke or ape2 je la. Macam vanila coklat.hehehe

Lepas je sedardari dunia awanan ni, aku stop baca novel. Kalau kawan aku recommend pun aku akan baca first topic,then last topic. Then, done. I know the story. Its happy ending. The hero and heroine live happily ever after. Ataupun sad ending which one of them died. Memang nampak sangat la aku ni tak suka membaca kan.

My hobby waktu sekolah dulu ialah menonton tv. Sangat suka menonton tv. It may seems bad from people view. Tapi bagi aku it gives me lot of benefit. Tak caya ke, dari tv la aku tahu pasal dunia, pasal mentadak betina makan mentadak jantan lepas mengawan, pasal turki rupanya negara islam sekular(aku tak tahu cane sekular bole jd islam) yg cuba nak jadi sebahagian negara Eropah dan sebagainye.Banyak ilmu tapi kena tahu la mana yg baik atau tak. Then, sampai sekarang aku ska tengok tv. Bila aku balik je tv dekat rumah tu aku punya.Wahaha.Satu family kena sabar dengan aku.Aku akan bagi alasan dah lama tak tengok.Channel yg aku suka ialah TLC, AFC,Diva, AXN and of course KBS.Tv tempatan aku suka rancangan Ustaz Don.Very interesting. Sebenarnye la kan tv korea ni tak de best mana sgt.Banyak dokumentari. Aku suka citer the Road of Hope.Best wei. Nangis giler aku. Its about the poor people in other world. If korang tengok citer ni meruntun jiwa.Bukan citer sebenarnye. Pasal artis korea pergi lawat tempat org miskin. Banyak benda kita kena bersyukur sebenarnye.

Then, masuk uia aku tak bole tgk tv sgt. So, aku try start membaca balik.Tapi bukan malay novel, aku try english novel. Once again boring.Kalau pasal cinta ni jalan cerita lebih kurang sama. So, aku cuba buku ilmiah lak. Ade yang best, tapi ade juga yang tak best. Tak bole nak masuk. So, aku stop. Nampaknye writer of the book tak berjaya  tarik minat aku membaca.

Ok, aku tulis panjang2 ni aku nak cakap. Banyak2 buku hanya dua buku je yang berjaya buat aku asyik nak berkepit dgn buku ni sampai aku habis baca. Which are 'Secangkir Teh Pengubat Letih' and "A place called here'. Congratulaions to their writer.hahaha..tepuk tangan semua.^^. Buku diorang je la aku suka baca. Tak bermaksud hobi aku sudah bertukar ye puan2. Habis je baca buku warna hitam ni, aku nak try writer yang sama tapi lain topki. My friend said all her books are fun to read. 

Memandangkan baucer aku tinggal lagi 150 hinggit. I think i know what to do.weheee~~

K.bye guys.^^


No comments: