March 8, 2013

My THouGHt II

assalamualaikum...
 mari kita sambung apa yang bermain dalam fikiran aku sebenarnye.

pasal solat tu. Apa yang aku fikir dan tersentap sangat dengan kata2 imam masjid tu.
Imam tu cakap lebih kurang macam ni.

"......lets perform this solah as our last solah

" Waktu aku tengah betul2 kan kain aku ni,waktu tu aku tengok bawah. Lepas dengar statement dari imam terus aku angkat kepala.Terkesima kejap dalam beberapa saat. Apa yang significantnye kata2 imam ni sampai aku tersentap kan.

pic source: uncle google

Ape yang aku fikir? 
Okay, meh aku kongsi ape yang aku fikir. Of course, ayat ni selalu je aku dengar. Especially dalam kelas. Sentiasa dalam peringatan. Tapi aku sebenarnye dah lama tak dengar statement ni. Aku rasa aku dah lupa apa tujuannye aku kena solat. Aku dah lupa yang solat aku buat ni ape niat aku. Adakah aku ikhlas? Adakah aku fikir aku muslim aku kena solat? Atau solat ni aku buat sebab aku fikir kalau aku solat Allah tolong aku.

Tengok, betapa tak bersukurnye aku sebagai hamba Allah. Buat seketika, aku terlupa yang aku juga akan mati. Aku juga akan jumpa Tuhan aku kelak. Aku tak bole confirmkan bila aku mati. Cara aku solat dan aku hidup bagaikan aku akan hidup seribu tahun lagi. Macam yakin je aku mati masa aku tua. Peringatan pasal kematian sentiasa aku dengar. Tapi kata2 imam ni memang buat aku fikir panjang.

Aku solat sambil lewa. Bacaan surah dalam solat pun aku still kena improve.Banyak2..Walaupun aku solat dah bertahun-tahun, tapi aku tetap kena belajar lagi. Selama ni aku rasa aku dah okay. Aku rasa aku dah banyak berubah.Beza diri aku dari sekolah dengan sekarang. Walaupun aku tak de la bertudung labuh, tapi aku cerewet dalam certain2 isu. Contohnye tudung aku, aku akan pastikan tak jarang.Baju aku..Aku akan tengok sama ada baju tu ikut tubuh aku ke tak.If kawan aku tegur kata baju aku tu ikut tubuh aku tak pakai.

Aku ingat aku dah okay. Rupanya tak. Banyak lagi aku kena berubah. Especially solat aku.Macam mana aku nak menghadap depan Allah kela? Solat aku tak sempurna. Aku solat bagaikan ini bukan solat terakhir aku. Malu la aku nanti di akhirat.Bila aku tak boleh jalankan tanggungjawab aku dengan sempurna.Yang lain sibuk aku nak perbaiki.Padahal yang utama aku tak cuba perbaiki.

So guys, jom kita perbaiki dan upgrade lagi skill solat kita. Kita sibuk la nak upgrade skill2 duniawi ni. Tapi skill solat banyak cacat celanya. Aku bukannya budak alim.Ilmu agama pun tak tinggi.. Tapi aku manusia yang kurang segalanya(poyo tak ayat aku?..hahaha).

Jika kita sibuk be the best among the best atas dunia ni. Meh kita be the best as a muslim di depan mata Allah. Jika kita sibuk nak jadi excellence dalam hidup ni. Meh kita jadikan solat kita excellent. Kalau kita sibuk nak cari ilmu untuk lengkapkan diri kita ni.Meh kita belajar ilmu solat dengan sempurna supaya kita boleh dapat kekhusyukan dalam solat.

Ni peringatan bersama. For you,you and you..and of course for me. Aku tak pandai nak tulis.Tapi aku tulis apa yang aku rasa .Ok..

Till then, bye2 n salam..^^

1 comment:

♥cik shaf♥ said...

btol2...same here :(

nice entry weh.. *muhasabah diri*